výhody registrácie

Žalmy

Biblia - Sväté písmo

(EKU - Ekumenický preklad)

Ž 51, 1-21

1 (EKU) Zbormajstrovi. Žalm Dávida,

2 (EKU) keď prišiel k nemu prorok Nátan, pretože vošiel k Batšebe.

3 (EKU) Bože, zmiluj sa nado mnou podľa svojej milosti! Pre svoje veľké milosrdenstvo zotri moje ťažké priestupky!

4 (EKU) Dôkladne zo mňa zmy moju vinu, očisti ma od môjho hriechu!

5 (EKU) Veď ja viem o svojich previneniach, svoj hriech mám stále na mysli.

6 (EKU) Proti tebe samému som zhrešil, urobil som, čo pokladáš za zlé. Preto si spravodlivý v tom, čo hovoríš, čistý, keď súdiš.

7 (EKU) Naozaj som sa narodil v neprávosti a matka ma počala v hriechu.

8 (EKU) Hľa, ty obľubuješ pravdu vo vnútri človeka, dávaš mi poznať hĺbku múdrosti.

9 (EKU) Zbav ma hriechu yzopom a budem čistý, umy ma a budem belší ako sneh!

10 (EKU) Daj mi počuť slová radosti a potešenia, nech zajasajú kosti, čo si zdrvil.

11 (EKU) Zakry si tvár pred mojimi hriechmi a zotri všetky moje viny!

12 (EKU) Stvor mi čisté srdce, Bože, obnov vo mne pevného ducha!

13 (EKU) Neodvrhni ma od seba, neodnímaj mi svojho svätého ducha!

14 (EKU) Vráť mi radosť z tvojej spásy a podopri ma duchom poslušnosti!

15 (EKU) Chcem učiť neverných tvojim cestám, aby sa hriešnici obrátili k tebe.

16 (EKU) Vytrhni ma z viny krviprelievania, Bože, Boh mojej spásy, nech zaplesá môj jazyk nad tvojou spravodlivosťou!

17 (EKU) Pane, otvor mi pery a moje ústa budú ohlasovať tvoju chválu.

18 (EKU) Veď nemáš záľubu v obete a keby som priniesol spaľovanú obetu, nepáčila by sa ti.

19 (EKU) Skrúšený duch, to je obeta Bohu; skrúšeným a zdrveným srdcom nepohŕdaš, Bože.

20 (EKU) Svojou priazňou preukáž dobro Sionu, vybuduj múry Jeruzalema!

21 (EKU) Potom si obľúbiš náležité obety, spaľované obety a celostné obety. Vtedy budú obetovať býčky na tvojom oltári.


Ž 51, 1-21





Verš 1
Zbormajstrovi. Žalm Dávida,
2Sam 12:1 - Hospodin poslal k Dávidovi Nátana. Ten prišiel k nemu a povedal: V jednom meste boli dvaja muži. Jeden bol bohatý a druhý chudobný.
2Sam 11:4 - Dávid poslal poslov, aby ju priviedli. Keď k nemu prišla, on s ňou spal; práve predtým sa očistila od svojej mesačnej nečistoty. Potom sa vrátila domov.

Verš 4
Dôkladne zo mňa zmy moju vinu, očisti ma od môjho hriechu!
Rim 3:4 - Vôbec nie. Nech sa ukáže, že Boh je pravdivý a každý človek luhár, ako je napísané: Aby si bol uznaný za spravodlivého vo svojich slovácha aby si zvíťazil, keď ťa súdia.

Verš 7
Naozaj som sa narodil v neprávosti a matka ma počala v hriechu.
Lv 14:4 - rozkáže priniesť za očisťovaného dva živé čisté vtáky, cédrové drevo, karmazínové farbivo a yzop.
Lv 14:6 - Potom vezme živého vtáka, cédrové drevo, karmazínové farbivo a yzop a toto všetko namočí do krvi vtáka zarezaného nad pramenitou vodou.
Nm 19:6 - Potom kňaz vezme cédrové drevo, yzop i karmazínové farbivo a hodí to na spaľovanú kravu.
Nm 19:18 - Potom niekto čistý vezme yzop, namočí ho v tej vode, pokropí stan, všetky nádoby i všetkých ľudí, čo sú tam, ale aj každého, kto sa dotkol kostí násilne usmrteného, prirodzene zomrelého alebo hrobu.

Z 51 - Tento žalm je najkrajší z kajúcich žalmov, už štvrtý tohto druhu (6, 32, 38). Zachytáva dve podstatné zložky hriechu a jeho odčinenia: hriech sa tu opisuje ako urážka Boha, ktorú človek sám nemôže odčiniť, ak mu Boh nedožičí milosť. Žalm je jedným z najkrajších prejavov dokonalej ľútosti.

Z 51,7 - Náklonnosť na hriech je človeku vrodená. Katolícka tradícia tu právom nachádza náuku o dedičnom hriechu.

Z 51,9 - "Yzop - 'ezób", pyskovitá rastlina, ktorej drobné kvietky na dlhej stopke sú lievikovite rozložené; keď sa namočia, pospájajú sa a zachytia veľa tekutiny. Yzop sa namáčal do krvi alebo do vody a potom sa ním kropil ľud na znak očisťovania od hriechov (Ex 12,22; Lv 14,6-8; Nm 19,6.18; Hebr 9,19).

Z 51,16 - Zrejme tu myslí na preliatu Uriášovu krv a na krv Izraelitov v Rabat-Amon (2 Sam 11,14-25).

Z 51,18 - K 18. a 19. veršu treba dodať, že Dávid nepopiera cenu krvavých obiet, iba tvrdí, že Bohu sa viac páčia obety ľudského vnútra, ducha a srdca.

Z 51,20-21 - Tieto dva verše pridali asi neskoršie, pravdepodobne za časov babylonského zajatia.