výhody registrácie

Žalmy

Biblia - Sväté písmo

(ROM - Rómsky)

Ž 137, 1-9

1 ----
1 (KAT) Na brehu babylonských riek, tam sme sedávali a plakali, keď sme si spomínali na Sion.
1 (ROH) Pri riekach Babylona, tam sme sedávali i plakali, keď sme sa rozpomínali na Sion.

2 ----
2 (KAT) Na vŕby tejto krajiny vešali sme svoje citary.
2 (ROH) Na vŕby v ňom, v Babylone, sme boli povešali svoje harfy,

3 ----
3 (KAT) Lebo tí, čo nás zajali, žiadali od nás spevy a tí, čo nás trápili, žiadali veselosť: „Zaspievajte nám nejaké piesne sionské!“
3 (ROH) lebo tam žiadali od nás tí, ktorí nás boli zajali, slová piesne, a tí, ktorí nás trápili, radosť, keď vraveli: Zaspievajte nám niektorú pieseň sionskú!

4 ----
4 (KAT) Akože môžeme spievať pieseň Pánovu v cudzej krajine?
4 (ROH) No, jako by sme mohli spievať pieseň Hospodinovu v zemi cudzinca?!

5 ----
5 (KAT) Keby som, Jeruzalem, zabudol na teba, nech mi odumrie pravica.
5 (ROH) Ak by som ťa zabudol, ó, Jeruzaleme, nech zabudne i moja pravica. -

6 ----
6 (KAT) Nech sa mi prilepí jazyk na podnebie, keby som nepamätal na teba, keby som Jeruzalem nepovýšil za vrchol svojej radosti.
6 (ROH) Nech sa prilepí môj jazyk na moje ďasno, ak by som sa nerozpomínal na teba, ak nebude Jeruzalem vrcholom mojej radosti.

7 ----
7 (KAT) Nezabudni, Pane, synom Edomu deň Jeruzalema, keď volali: „Zbúrajte ho, zbúrajte až po samy základy.“
7 (ROH) Pamätaj, Hospodine, synom Edoma na deň Jeruzalema, ktorí hovorili: Rozborte, rozborte v ňom všetko až do základu!

8 ----
8 (KAT) Babylonská dcéra, ty ničiteľka, blahoslavený, kto ti odplatí zlo, čo si nám spôsobila;
8 (ROH) Dcéro Babylona, ty, ktorá máš byť spustošená! Blahoslavený ten, kto ti odplatí to, čo si nám urobila zlého!

9 ----
9 (KAT) blahoslavený, kto chytí tvoje deti a hodí o skalu.
9 (ROH) Blahoslavený ten, kto pochytí a rozrazí tvoje deti o skalu.


Ž 137, 1-9





Verš 8
Jer 50:15 -
Jer 50:29 -
Zjv 18:6 - Ker lasa sar woi kerdia tusa ai de la mai but. Musai avela palpale lake duvar mai but sar woi kerdia pala lako nasulimos. Woi kerdia but nasulimos le kolavrenge, de la duvar mai but palpale.

Verš 3
Ž 79:1 -

Verš 7
Jer 49:7 -
Ez 25:12 -

Z 137 - Pretože sa v žalme hovorí o babylonskom zajatí ako o minulosti, a z druhej strany sa veľmi živo opisuje postavenie deportovaných, autori sú zajedno v domnienke, že vznikol v prvých rokoch po návrate z babylonského zajatia.

Z 137,1 - Izraeliti bývali niekde pri kanáloch, ktoré spájali Eufrat a Tigris. Aj prorok Ezechiel mal svoje videnie pri rieke Chobar, čo bol pravdepodobne tiež kanál niektorej z dvoch spomenutých riek (Ez 1,1).

Z 137,5-6 - Spievať radostné piesne v cudzej krajine značilo by toľko, ako zabudnúť na svoju vlasť, na Jeruzalem.

Z 137,7-9 - Jeruzalem nebol všetkým odvlečeným len vlasťou, hlavným mestom krajiny, znamenal pre nich čosi viac. Jeruzalem bol aj Pánovým sídlom, bolo to sväté mesto, Božie mesto.

Z 137,7 - Keď Chaldejci dobyli Jeruzalem (587), Edomčania im pomáhali plieniť a vraždiť jeho obyvateľov (Ez 35,10.12.15; Abd 1,10-16; Jer 49,7-22).

Z 137,8-9 - Babylon volá "Babylonskou dcérou", pomenovanie bežné v SZ (Iz 47,1). O vraždení nevinných detí po dobytých mestách často čítame vo Svätom písme (2 Kr 8,12; Oz 10; Nah 3,10). Tieto ukrutnosti pre babylonských obyvateľov predpovedal Izaiáš 13,16-18; 14,21; Jeremiáš 25,12.